hamilelikte tomografi..

Yazar Mesaj
_bartu39_
  • Tüm gönderiler : 1889
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: kırklareli
hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 12:27:09
selam arkadaşlar...
benim bi akrabam tomografiye girmiş fakat o günlerde hamile kalmış....
tabe haberi yoktu hamile olduğundan ...
şimdi doktoru alınması gerek demiş...
özürlü olabilir diye...
başka doktora gideceklerde ...
sormak istedim sizlerede ...
böyle bişey yaşayan varmı...

C U D A N A
  • Tüm gönderiler : 3943
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: Deutschland
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 12:51:22
ayni sey arkadasimin basina geldi...
hamile oldugunu bilmeden tomografi cektirdi...
hem de pankreas icin...
 
uzun süre düsündü, farkli uzmanlarla görüstü
ve dogurmaya karar verdi...
 
simdi cok saglikli 15 aylik bi kizi var...

www.portakalradyo.de

***ATIKUS***
  • Tüm gönderiler : 1338
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: İSTANBUL
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 13:07:07
Bence aldırmasın özürlü olması bu bebeğin onun canı kanı olması gerçeğini değiştirmez.
Sonuçta minicik olsa da evlat bu kıyılır mı hiç.
Ayrıca benim de tanıdığım çok var öyle.
Doktor alınması gerek dediği halde doğan ve hiç bir özrü olmayan sapasağlam bebekler.
 
 
 
GAMZELİ CANKUŞUM

**AYSE BERRA**
  • Tüm gönderiler : 11929
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: İSTANBUL
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 13:09:39
İNŞALLAH BU BİLGİLER YARDIMCI OLUR SANA
 
Hamilelikte röntgen zararlı mıdır?
Radyoaktif ışınlar olan X-ışınları ya da yaygın adı ile röntgen ışınları ve bunlar kullanılarak çekilen filmler ile tomografi gibi yöntemler vücut içinde yaşanan patolojilerin saptanmasında son derece yararlı bilgiler veren tanı teknikleridir. Tıbbın hemen her alanında zaman zaman röntgen filmlerine gerek duyulur.

İyonize edici radyoaktif ışınların kullanıldığı bu tekniklerin hamile bir kadın üzerinde kullanılması doğal olarak olayın içinde yer alan her kişide endişe oluşturur.
Tüm tanı ve tedavi yöntemlerinde olduğu gibi röntgen filmlerinin de potansiyel yarar ve zararları mevcuttur. Bu hem hamile olan hem de olmayan kişiler için geçerlidir.
İyonize radyasyon hızlı bölünen ve çoğalan hücreler üzerinde daha fazla tahrip edici etkiye sahip olduğu için gelişmekte olan fetus üzerinde de zararlı etkileri olabilir. Ancak bu etkilerin doz ve süreye bağlı olduğu unutulmamalıdır.
Yapılan araştırmalarda fetusa zararlı olabilecek radyasyon dozunun 5 rad olduğu, fetusun bu miktarın altında radyasyona maruz kalması durumuda ise zarar görme olasılığının son derece uzak olduğu ortaya konmuştur. 5 rad hiçbir radyoloji tekniği ile ulaşılamayacak oldukça yüksek bir dozdur.
Amerikan Aile Hekimliği Akademisi gebelik sırasında çekilen rontgen filmlerini güvenli olarak sınıflamaktadır. Bunun en önemli nedeni herhangi bir tanısal rontgen fiminde fetusa ulaşan dozun zarar verebilecek dozdan yüzlerce kez daha az olmasıdır.
Örneğin en sık karşılaştığımız sorulardan biri olan hamilelikte diş röntgeni konusuna baktığımızda ağızda çekilen tam 21 adet film netcesinde bebeğe ulaşan radyasyon dozu anne adayının doğadan güneş ışınları vb. ile 3 günde aldığı dozdan daha azdır. Bu kadar düşük bir dozun bebekte kalıcı hasara neden olması ve ilerki dönemde kansere yol açması yok denecek kadar düşük bir olasılıktır.
Bir başka örnek ise akciğer filmidir. Hamile bir kadın akciğer filmi çektirdiğinde bebeğe ulaşan radyasyon dozu ortalama 0.05 miliraddır ve bebek için riskli olabilecek dozdan yüzlerce kez daha azdır.
Bazı sık kullanılan röntgen filmlerinin bebeğe ulaştırdığı radyasyon dozları şu şekildedir.




İnceleme
Doz

Kafa
< 50 mrad

Boyun ve ense
< 50 mrad

Göğüs
< 50 mrad

Mammografi
< 50 mrad

Myelography
< 500 mrad

Üst gastrointestinal
< 500 mrad

Diş
0.02 mrad

IVP
1 rad

Bel
400

Pelvis
400

 
 
Görüldüğü gibi uterusa çok yakın bölgeler için çekilen röntgen filmlerinde bile uterusa ulaşan doz zarar verebilecek olan dozun çok daha altındadır.Hamilelikte röntgen ışınları güvenli olarak kabul edilse bile yine de gereksiz yere ışın almamak için film çekilirken karın üzerine kurşun gömlek konulması önerilir.
Hamilelikte röntgen çekilmesi ve radyasyon?
Eğer bir kadın adet gecikmesi olmadan önce ya da birkaç günlük gecikme sırasında röntgen filmi çektirirse bu durum tek başına gebeliği sonlandırmak için yeterli bir neden değildir. Çünkü böyle bir durumda bebeğin etkileme olasılığı yok denecek kadar azdır.

Radyasyona maruz kalınan radyasyon haftasına göre olası etkiler şu şekildedir:
1. Malformasyon ve prental ölüm: En duyarlı olunan dönem döllenmeden sonraki ilk 8 gündür. Bu dönemde alınan radyasyon gebeliklerin %50-75'inde düşüğe neden olurken bu düşüklerin çoğu beklenen adet kanamasından önce meydana geldiği için genelde fark edilmez. Öte yandan klinik olarak fark edilen gebeliklerdekidüşük oranı ise %15-20 civarındadır. İnsanlarda 100 raddan daha fazla yani çok yüksek oranda radyasyona maruz kalmanın etkileri konusunda elde ver yoktur ancak hayvan deneyleri bebeğin rahimde yerleşmesinden önce maruz kalınan 5-10 rad düzeyindeki radyasyonun düşük ve anomalilere neden olduğunu düşündürmektedir. Tanısal radyolojik incelemeler sırasında alınan düşük doz radyasyonun bu tür bir etkisi gösterilememiştir.
2. Gelişme geriliği: En duyarlı olunan dönem döllenmeden sonraki 8-56. günlerdir. Japonya'daki atom bombası faciasından sağ çıkanlarda yapılan incelemelerde gebeliklerinin bu döneminde yaklaşık 25 rad radyasyona maruz kalanlardan doğan bebeklerin daha kısa, daha hafif ve kafa çaplarının daha küçük olduğu saptanmıştır.
3. Nörolojik etkiler: En hassas olunan dönem döllenme sonrası 2-15 haftalardır. Yine Atom bombasından sağ kurtulanlarda yapılan gözlemlerde en sık karşılaşılan anomalinin mikrosefali olarak adlandırılan kafanın küçük olması olduğu görülmüştür. Mikrosefali genellikle zeka geriliği ile birlikte görülür ancak radyasyona bağlı ortaya çıkan mikrosefali olgularının sadece %25'inde zeka geriliği saptanmıştır. Bu hastalarda alınan her rad başına mikrosefali görülme olasılığı %0.5-1 oranında artmaktadır. Bununla beraber 8. haftadan önce radyasyona maruz kalan ve mikrosefali olan bebeklerde ise yapılan IQ testleri sonrası zeka geriliğine rastlanmamaktadır.
4. Şiddetli zeka geriliği: En hassas olunan dönem 8-15 haftalardır. Atom bombası sonrası yapılan gözlemlerde gebeliğin 8-15. haftalarında radyasyona maruz kalanlardan doğan bebeklerde alınan her rad başına %0.4 oranında şiddetli zeka geriliği ortaya çıktığı gözlenmiştir. Alınan dozun 1 raddan daha düşük olduğu durumlarda ise buduruma hiç rastlanmamıştır. Hamileliğin 7. haftasından önce ya da 25. haftasından sonra radyasyona maruz kalanlarda ise şiddetli zeka geriliği gözlenmemiştir. Hamileliğin 8-25 haftalarında radyasyona maruz kalan bebeklerde her 100 rad için IQ düzeyinde 25 puanlık bir azalma gözlenmektedir. Bu bebeklerde yaşamlarının sonraki dönemlerinde sara (epilepsi) hastalığına da daha fazla rastlanmaktadır.
5. Kanser: Radyasonun en korkulan etkisi uzun dönemde ortaya çıkan kanserlerdir. Gerçekten de yüksek doz radyasyon kansere neden olduğu bilinen bir etkendir. Çocukluk çağı kanserlerindeki artış açısından bakıldığında anne karnındayken maruz kalınan her 1 rad radyasyon için bu artış 3000'de 1 ya da 2 olmaktadır.
Hamilelik sırasında tanısal röntgen çekilmesi sonrasında bebekte kanser görülme riski radyasyon dozu ve gebelik yaşına göre şu şekildedir.





Gebelik yaşı
0 rad
1 rad
5 rad
10 rad

1. trimester
0,07
0,25
0,88
1,75

2 ve 3 trimester
0,07
0,12
0,3
0,52
Hamilelikte röntgen ve radyasyon sonrası öneriler
1. Eğer hamilelik oluşmadan önce tanısal dozlarda radyasyona maruz kalınırsa gebeliğin sonlandırılması gerekmez.
2. Hamileliğin 2-8 haftaları arasında maruz kalınan doz 15 rad'dan daha az ise bu durum tek başına gebeliğin sonlandırılmasını gerektirmez. Bunun yanısıra teratojen ilaç kullanımı gibi ek bir faktör varsa gebeliğin sonlandırılması düşünülebilir. 15 raddan daha fazla radyasyon olması durumunda ise gebeliğin sonlandırılması daha uygun olur.
3.Gebeliğin 8-15. haftaları arasında maruz kalınan 5 raddan daha düşük dozlarda radyasyon tek başına gebeliğin sonlandırılması için yeterli bir neden değildir. beş ile 15 rad arası dozlarda ek bir sorun varsa gebelik sonlandırılabilir.15 raddan daha fazla radyasyon olması durumunda ise gebeliğin sonlandırılması daha uygun olur
.
 
ALINTIDIR.........

__ANKA__
  • Tüm gönderiler : 5817
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 16:55:13
buket Allah razı olsun senden..güzel bilgiler vermişsin..benim düşüncem şu,tıp sadece istatistikleri veriyor ve hastaya bilgi veriyor drlar..ama bebeği alacağız deme hakkını vermiyor onlara...anne bunu çok iyi düşünmeli..bebeği engelli doğacak denen o kadar çok insan var ki,ama doğduğunda bebekte bir problem olmayan...tabiki çocukta iz bırakabilir de ama bunu bilemeyiz..tevekkül etmeliyiz,yani Allah'a güvenmeliyiz..bebekte problem olduğu kesin tanı değilse bence bebeğin yaşam hakkına saygı duyulmalı...

_bartu39_
  • Tüm gönderiler : 1889
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: kırklareli
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 17:48:37
arkadaşlar çok sağolun...
buketçim bilgilerin çok sağol...
bi doktor özürlü olabilir demiş...
başka bi doktorda bişey olmaz demiş...
çok tereddütte kaldı...
ya bişeyi yokken aldırırsam çok vicdan azabı çekerim diyo...
bilmiyorum allah bu durumda olanlara kolaylık versin...
cuma ayrıntılı bi ultrason çekilecek..
inşallah bi sorun yoktur...
bide diyorum allah verdiğine göre vardır hayırlı olan bişey...
kendisinede dedim ne insanlar var yıllarca uğraşıyorlar bebekleri olsun diye yinede olmuyor...
özürlü olabilir diyen doktor bebek şuan 7 haftalıksa bişey olmaz ama 8 haftalıksa çok büyük risk olabilir demiş...
incelemelerde bi 8 haftalık bi 7 haftalık çıkıyormuş...
<mesaj tarafından düzenlendi _bartu39_ on 27.02.2008 17:50:54>

oceanside
  • Tüm gönderiler : 4061
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: CALIFORNIA/USA
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 27.02.2008 19:55:37
ben ogluma hamile iken su an tam tarih hatirlamiyorum ama,galiba 4-5 aylik hamileyken bana beyin MRI i cekildi.dedim ki dr heralde boyle bir risk almak mutlaka birsey olmuyordur..ama normal rontgen lerde mutlaka soluyor hamilelik varmi diye cocuklarima normal gogus rontgeni falan cekildiginde.cok sukur oglum yakinda 4 yasini bitirecek,bence baska bir dr ile daha gorussun..
MASALLAH MELEKLERiME

NİLÜFERR
  • Tüm gönderiler : 2456
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: İzmir
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 03.03.2008 00:45:09
öncelikle geçmiş olsun
benim bir tanıdığımda tokso plazma yüksek çıktı diye alınması gerek  demişti dr.
sonra dr. değiştirdiler 3lü testde down sendromu riski çıktı bebekte.yine sonlandırmadılar
sonra amniyo sentez yapıldı sanırım iki kere.
şuan kızı 2 yaşında maaşallah cin gibi.
ama doğuruncaya kadar hep bir soru işareti vardı kafasında fakat aldırmayı hiç düşünmemişti.Herşeyin hayırlısı olsun.

TAVŞANCIK
  • Tüm gönderiler : 6040
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 03.03.2008 10:22:35
karın bölgesine yakın çekildiyse tomografi,risk yüksektir...kafa vs gibi bir bölge ise düşüktür..yine de sonucun ne olacağı tam kesin değildir..karar vermek çok zor.aldırın demek de zor...
bu arada arkadaşlar,MR ın kanıtlanmış bir zararı yok fetüse..yine de ne olur ne olmaz.zorda kalmadıkça çektirmeyin.

_bartu39_
  • Tüm gönderiler : 1889
  • Ödül puanları : 0
  • Katıldı: 01 January 0001
  • Bölge: kırklareli
Ynt: hamilelikte tomografi.. - 03.03.2008 11:35:08
arkadaşlar aldırılmaktan vazgeçtiler...
zaten kendisi kesinlikle böyle bişey istemiyordu...
başka gittiği bi doktor bişeyi yok demiş...
allahtan herşeyin hayırlısı tabiki...
sonuçta kapalı bi kutu...
böbreklerinden çekilmişti..